Archiv 28 Aug 2009

interview with Ai Weiwei held in Beijing in July 2009

28 Aug 2009
MW: Your work has been presented in many different ways: Just now you're having an exhibition in Japan which is curated in a classical way and displays only sculptures. And then, on the other hand you have shows like at Documenta or at Haus der Kunst in Munich, where you were ...

Aufbaubeginn!

26 Aug 2009
Ai Weiwei wird das ganze Haus der Kunst in Beschlag nehmen. Innen wie außen, Vorderseite wie Rückseite. Aktuell werden die kolossalen Säulen der Frontseite des Hauses eingerüstet um während der Ausstellung eines der Schlüsselwerke Ai Weiweis präsentieren zu können. Eine monumentale Installation wird hier das Motto der Ausstellung „so sorry“ ...

Ai Weiwei und das Internet

24 Aug 2009
Ai Weiwei zählt zu den zeitgenössischen Künstlern, die das Internet und flankierende Kommunikationskanäle wie Twitter (www.twitter.com/Fanfou), Flickr, YouTube etc. intensiv benutzen. Seine Blogs (blog.aiweiwei.com und bullogger.com/blogs/aiww/), die in China und international als wichtige Plattformen für freie Meinungsäußerung gelten, werden immer wieder von der Zensur geschlossen und von ihm an anderer ...

Ai Weiwei – Künstler oder politischer Aktivist?

24 Aug 2009
Seit Ai Weiwei mit der Recherche der Erdbebenopfer in Sichuan sein politisches Engagement verstärkt hat wird öfters die Frage gestellt, ob ihm der politische Aktivismus inzwischen näher ist als die Kunst. Auf diese Frage hat Ai Weiwei in einem Interview (Schweizer Fernsehen, "Kulturplatz" vom 15.7.09) geantwortet: "Indem ich genau das ...

The exhibition "So Sorry" at Haus der Kunst

24 Aug 2009
the exhibition "so sorry" at the Haus der Kunst contains my work practice from the 1990s until today. It is the most comprehensive and largest scale exhibition I ever had.  It includes works that are related to architectural installations, videos, photography and my blog writings: a survey of my actions as an artist ...

"so sorry" – das statement zur ausstellung

21 Aug 2009
'So Sorry', the title of Ai Weiwei's exhibition, refers to the thousands of apologies expressed recently by governments, industries and financial corporations worldwide, in an effort to make up for tragedies and wrong doings – though often without shouldering the consequences or the desire to acknowledge let alone repair. Saying ...